Nu är båda fyrpelarlyftarna på plats och det nya garaget komplett.
Får två år sedan byggde vi ett nytt garage. På grund av byggregler blev det ett Attefallsgarage, som är begränsat till 30 kvm markyta och max fyra meter nockhöjd. Tanken var att ändå kunna få plats med fyra bilar, med hjälp av två billyftar.
Billyftar i sig är rätt stora, och efter att letat länge hittade jag till slut ett par fyrpelarlyftar som skulle få plats med tre centimeters marginal, både på djupet och bredden. Tillräcklig höjd fixade jag med en takkonstruktion utan takstolar.
Jag ritade garaget och fick godkännade från grannen i janauri 2023, beställde offerter i februari, beställde byggsatsen och började rensa tomten i mars, flyttade det gamla skjulet och fällde några träd i april, och förberedde det sista för bygget i maj.
I juni gjordes grunden klar, och under sommaren kördes schaktmassorna ut på vår tomt. I augusti monterades byggsatsen av hantverkare, och vi målade och lade på taktegel. I september blev utsidan klar, varpå vi fortsatte att isolera insidan. I oktober blev isoleringen klar och vi fick slutbesked.
I november målade vi insidan, och i december monterades värmepump. Sedan sänktes tempot lite. I februari 2024 målades det allra sista, i april fixades småsaker som täcklock, sladdklamrar och brandvarnare. I juni köpte jag makadam och de sista jordhögarna kördes bort. Nu var garaget "klart".
Sedan dess har garaget använts för två bilar, medan jag har avvaktat med att beställa lyftar. Anledningen är att jag var tvungen att ordna lossning från lastbilen själv, och det har inte varit självklart hur det skulle gå till. Varje paket väger 800 kg, och det går inte att köra med truck på uppfarten.
Till slut bestämde jag mig för att anlita en så kallad teleskoplastare, en arbetsmaskin med två långa lyftarmar. Förrförra måndagen kunde jag därmed äntligen beställa lyftarna. De skulle skickas inom 1-4 vardagar så jag antog de skulle komma samma vecka, så att de kunde monteras på helgen.
Nejdå. På fredagen ringde jag. Då fick jag besked om att de inte skickats än!
Nåväl. Nästa (och sista) alternativ var att montera dem på påskhelgen. Den enda tid jag inte kunde ta emot dem var på onsdag förmiddag. Och givetvis var det enda tiden som DHL kunde leverera dem! Till slut enades vi om torsdag förmiddag istället. Efter att jag stämt av att firman med telekoplastaren kunde då.
Själva leveransen gick som smort. Lastbilschaffisen ringde dagen innan och förhörde sig om storlek på gatan och om lossningen. En timme innan ankomst ringde han, så att jag hann be lastaren komma. De dök upp nästan samtidigt. Lastaren lyfte av bägge lyftarna samtidigt, och placerade dem på uppfarten.
Medan lastbilen körde iväg bytte han lyftsätt, och lyfte sedan in dem en och en in i garaget. Mycket försiktigt eftersom de knappt fick plats. På djupet var det ungefär en decimeter i marginal. När han var klar gick jag till en granne och lånade en motorlyft. Tack för lånet, Martin!
Motorlyften behövdes för att kunna lyfta och lägga lyftarnas körbanor på plats. Körbanorna är nästan 4,4 meter långa och den tyngsta (med hydralkolven under) väger sannolikt över 300 kg. Den gick knappt att rubba för hand.
Fast först behövde jag ta ur alla delar ur "paketen". Som var finurligt paketerade. Körbanorna utgjorde botten och tak, och alla andra delar låg mellan dem, insvepta i tyg och plast. Det var många delar och flera av dem var tunga, så det tog två timmar per lyft att ta ur alla delar, dvs hela eftermiddagen.
På Långfredagen gjordes inget i garaget. Jag plockade ogräs, sådde gräs, och tvättade vinterhjul. Killarna kom hem på eftermiddagen och sedan firade vi påsk på kvällen med en rejäl påskbuffé.
På påskafton fick jag hjälp av Jacob och Benci (Oscar jobbade) att montera den första lyften, och på påskdagen monterade vi den andra lyften. Stort tack! Varje lyft tog ungefär fyra-fem timmar att montera. För den första lyften fick man förstås fundera lite extra, och för den andra lyften behövde vi byta håll på de tunga körbanorna.
Fast vi kunde inte göra dem helt klara. För att kunna montera spärrsystemet behövdes en meter fritt utrymme, vilket saknades. Dessutom behövde spärrarnas handtag bockas om. Slutligen behövde en elektriker koppla in strömmen. Och innan dess var det ingen större mening att hälla i någon hydraulolja.
Det var bara att invänta att min granne som är elektriker (och snickare, svetsare samt kunnig på hydraulsystem) skulle anlända hem från sin påskhelg.
Dessvärre vaknade jag på natten med feber. Jag hade känt mig lite rosslig i halsen några dagar, men hade inte haft tid att lyssna. Nu bröt det ut. Det innebar att jag var sängliggande hela måndagen, och inte gjorde många knop på tisdagen.
Fast på kvällen kom grannen förbi. Han ville inte svetsa pinnarna, utan han föreslog en annan lösning med en hylsa som kopplar ihop dem säkert. Det blev jättebra. Igår kväll monterade vi spärrarna, kopplade in elen, hällde i olja och provkörde dem. Det funkar jättebra. Tack Gunnar!
Fast hydraulslangarna har svårt att hålla tätt. Enligt anvisningen skulle det följa med tätningar, men det gjorde det inte. Nu har vi spänt kopplingarna väldigt hårt och till slut verkar det hålla tätt. Nu står det ett par bilar på lyftar. Det är väldigt tajt, men det visste jag om.
Nu är det nya garaget äntligen komplett, och det blev precis som jag tänkt mig..